Total Pageviews

30/12/2011

Mer samferdsel II

Følger interessert med på John Hultgrens artikler i Aftenposten disse dager. Jeg oppfatter dette som positivt og håper det kan være en spore til myndighetene som sikkert skjønner med dette hvor passive de har vært i å hjelpe landet med å hjelpe seg selv med sin samferdsels politikk.
Håper også at når man nå først tar frem gamle og nye planer for å gjøre noe med transport nettet i Norge at man også tenker kvalitet og ikke bare kvantitet. Kjørte på den nye E6 nordover fra Oslo 3. juledag og må inrømme at det er trist å se hvor slitt veien allerede er, det er sprekker i asfalten, huller i veien og punktvis reparert her og der...
Vi sammenligner oss med Sverige men hva med å sammenligne oss med andre land i Europa hvor de har kommet enda lengre enn Sverige når det gjelder samferdsel og veinett. EU har investert enorme summer i sine medlemslands infrastruktur som første prioritert for å hjelpe landene på fote.

Kommer ikke vekk ifra at vi er ett av Verdesn rikeste land men sitter alikevel og diskuterer hvordan man skal finansiere veier. Vi har ett vei-avgiftssytem som får hårene til å reise seg bare man tenker på det: Registreringsavgifter ved kjøp av bil, skatter avgifter på nybil, veiavvgift på brennstoff (pluss moms), Bomavgifter, årsavgifter og jeg har sikkert glemt noen. Alt dette skal vi betale for å få lov til å kjøre på dårlige veier og ødelegge bilene slik at de må reparerers (pluss moms).

Jeg tar mye for meg veiene her i og med at jeg kjører for det meste, men det er klart at det er mye å hente på ett godt jernbanenett. Hørte (feil eller riktig) at det finnes forslag om å legge ned Gjøvik banen! Det må i såfall komme fra samme instans som besluttet å legge ned Valdresbanen! Bravo for det! Det må jo være en av de dårligste beslutningene som er tatt i dette landet i moderne tid! Nei Gjøvikbanen bør heller bygges ut og tilkobles Dovrebanen på Moelven, da har man jo en masse synergier med avlastning i tilfelle problemer på den ene eller andre strekningen, trafikken Trønderlag til Vestlandet vil kunne gå over Roa i stedet for via Oslo. Å utvikle Gjøvik banen vil kunne være med å gjøre Oslo-Gjøvik aksen bedre egnet for utbygging av næringslivet i indre Østland

  Takk til John Hultgren som er med å kaste bensin på dette bålet slik at Norge også kan etter hvert få en god samferdselspolitikk og utvikling. Man kan jo ikke børste støvet under teppet  evig tid, til det er det for mange som har allergi!

No comments:

Post a Comment