Total Pageviews

16/10/2013

Blinklys m.m.


Lys og blinklys på veiene

Høsten er vel her allerede og nå er det vel ikke lenge før vi får mørkere dager. Med det mener jeg at regn og skyer ville mørklegge veiene og sikten vil bli vanskeligere.

 Dette bringer meg inn på hvor forundret jeg stadig vekk blir over skjødesløsheten bilister viser med å passe på at lysene virker på bilen. Viktigheten at alle lysene på bilen virker som de skal kan ikke understrekes nok. Enkelte bilister kan benevnes som de reneste selvmords kandidater for ikke å si potensielle mordere når de begir seg ut på landeveiene med manglende eller feilstilte bremselys, blinklys eller frontlys.
Der brukes mye ressurser på holdningskampanjer for gående å bruke refleks. Det er en jobb å gjøre på bilistene og lys!

Ved flere anledninger har jeg følt det særdeles bekymringsfullt når man møter en bil en høstkveld i regnvær med manglende venstre frontlys. Man oppdager ikke dette før man er ganske nær og hvis begge ligger i 80 så sier det seg selv at ett treff kan få fatale konsekvenser.
Det som er overraskende er mengden av disse bilene med manglende lys eller med feilinnstillinger som finnes på veiene. Politiet er jo særdeles strenge når en blir tatt i å kjøre noen kilometer for fort eller sitter i telefonen mens man kjører. Manglende lys eller feilinnstillinger representerer en like stor fare i trafikken om ikke større. Når jeg ser så mange så skulle jeg tro at politiet og UP ser minst like mange og det burde de gjøre noe med.
Moderne biler har får opp advarsel på sitt dashbord mens eldre biler ikke har det og kan i værste fall være uvitende om hvilken fare de utgjør. Om ikke annet bør de alle få en advarsel av politiet/UP med pålegg om å få rettet opp dette. Da kan det bli tryggere på veiene for alle og enhver.

God og trygg tur!

1 comment:

  1. Helt enig med deg, Ole. Flott at du tar det opp! Og nå ble jeg fristet til å nevne de som i tillegg unnlater å bruke blinklys der det kreves. Både fotgjengere og andre bilister føler seg i villrede ved veikryss og rundkjøringer når bilføreren unnlater å varsle med blinklys. Dette skaper usikkerhet, dårlig flyt i trafikken og sist, men ikke minst, farlige situasjoner.

    ReplyDelete