Total Pageviews

21/10/2013

Hinderløype i Skreia fjellene


Arbeid i Skreia fjellene

Som dere har skjønt er samferdsel noe som opptar meg, og mens flere rundt meg mener at det er ikke så galt så mener jeg at det er verre enn som så: nær kollaps er vel ordet.

Det spares i alle ender til tross for at man trenger en seriøs oppgradering  for å komme på et akseptabelt nivå. Jeg gjentar meg selv når jeg påstår at ved ulykker  peker man på bilisten for ”han avpasset ikke farten til forholdene”, og sjelden på vegvesenet eller de som bestemmer hvor man skal bruke pengene eller hvor mye. 

Det er mye veiarbeid om dagen og man skal vel være takknemlig for disse utbedringene som skjer, så får vi håpe at det legges nok penger i dette slik at det er en varig utbedring som ikke slår sprekker etter første vinter. Vi på Gjøvik føler oss nærmest isolert om dagen med veiarbeid mellom Lygna og Brandbu på r.v. 4, tunnel graving i Skreiafjellene på r.v. 33 samt veiarbeidpå E6 sør for Hamar. Det er litt som russisk rulett på valg av hvor man skal kjøre for å komme seg til Oslo, sprenging og ventetider m.m..
Etter en dårlig erfaring har jeg valgt å dra Skreia-fjellene ned på priorterings listen på valg av vei. Jeg satt på siste bussen fra Gardermoen til Gjøvik etter en lang reise og etter å ha ventet i over ½ time etter sprengning måtte vi gjøre vendereis og kjøre over Hurdalen takket være kyndig veivisning av en av passasjerene som kunne veien. Vi var fremme på Gjøvik 02.00.
Sist uke tok jeg en modig beslutning og tenkte at det kunne være greit å se hvordan det er å kjøre den veien nå. Når jeg var i 30 sonen smalt det plutselig i bilen når jeg kjørte i et hull i veien og bulket felgen på bilen med punktering som konsekvens. Dagen etter tok jeg dekket til reparasjon og fikk beskjed at det ikke kunne repareres fordi skaden er på siden av dekket og da er det ikke lov å reparere. Ergo måtte det bli nytt dekk! Mens man sitter og venter på skift er det ikke fritt for at tanken på at ikke så rent lite veiavgift er jo betalt!? Man får jo bot hvis man ikke gjør det! Skader påført bilen grunnet mangelfullt vedlikehold av veiene må man allikevel betale selv… pluss, ikke så rent lite, moms… Kanskje det  er det som kalles landeveis røveri?

En besnærende idé ville jo være å sende regningen til vegvesenet, med henvisning til innbetalt veiavgift? Da ville de sikkert få seg en god latter rundt kaffebordet og hengt dette opp på kontoret. Ikke noe særlig moro for den som må skifte dekk på landeveien.
 :-)

No comments:

Post a Comment